MY BIG COMING OUT LIVE OP NATIONALE TELEVISIE MET QUINTY TRUSTFULL EN MARK TUITERT

Als je liever luistert, luister dan hier naar de aflevering van De Astrologie Podcast over my big coming out:

Als je als expert ergens belachelijk goed in bent, dan val je op en word je als deskundige gevraagd om aan te schuiven bij programma’s die gaan over jouw vakgebied. Dit overkwam mij ook amper twee weken na het openen van de deuren van mijn astrologisch adviesbureau.

Mensen die een vernieuwende visie hebben, een bijzondere invalshoek kiezen en gepassioneerd over hun vak kunnen praten, staan bovenaan het lijstje om gevraagd te worden als gastdeskundige. In januari 2017 werd ik via LinkedIn benaderd door de hoofdredacteur van RTL Live. Of ik zin had om aan te schuiven bij het programma RTL Live in het kader van de maand van de spiritualiteit. Live he! Dus niet van te voren opgenomen en achteraf bewerkt. Nee, bloody live!

De presentatie was in handen van Quinty Trustfull en als tafelgast zou Mark Tuitert aanschuiven.

Waarom ik – ondanks mijn hardnekkige verlegenheid – volmondig ‘ja’ zei tegen deze uitnodiging was omdat ik dit als een kans uit duizenden zag. In één klap wist de wereld dat ik als astrologisch businesscoach was begonnen. Een betere marketing bestaat gewoon niet.

Hoe ik mijn podiumangst overwon

Zo zie je maar weer, je weet maar nooit waar, wanneer en door wie je benaderd zal worden voor de kans van je leven. In dit artikel vertel ik je hoe ik mijn podiumangst heb overwonnen en met plezier terugkijk op deze ervaring. Ook ontdek je wat zo’n optreden je daadwerkelijk oplevert.

Ben je zelf een expert en droom je van zo’n kans? Dan is dit artikel een must read voor jou. Ik vertel je de do’s en don’ts om het maximale uit je optreden te halen.

televisie expert
Televisie expert

Ik had het geluk dat mijn beste vriendin met mij mee ging. De rit van Groningen naar de studio in Hilversum was één lange aanloop. Zij reed en ik staarde uit het raam. Zij praatte me moed in en ik maakte ondertussen wat selfies van mezelf voor het thuisfront die mij appten of ik er klaar voor was.

Nou, ik had er zin in! Mijn vriendin is ook levenscoach en die weet met humor altijd wel te relativeren. Ze is een stuk ouder en wijzer dan ik, dus ik neem veel van haar aan. Ik heb ook mijn zussen gebeld die veel meer ervaring hebben in de media dan ik. Die zeiden maar één ding: doen! Ik voelde me gesterkt door het thuisfront en ik vertrouwde erop dat de presentator mij wel op mijn gemak zou stellen.

Televisie expert
Visagiste Nadia wist me helemaal op mijn gemak te stellen en met humor alles te relativeren.
televisie expert
Aan je kleding moet je ook denken. Ik kreeg van een boetiek de tip om een groene outfit te nemen, want die zou goed passen bij de kleur groen van mijn ogen. Wie ben ik om daar niet naar te luisteren? Zelfs de visagiste accentueerde de kleur groen. Bijzondere ervaring om met gesloten ogen af te wachten hoe je gezicht eruit komt. Make-up moet altijd extra dik worden aangebracht voor TV omdat het snel wegvalt door de cameraspots.

Vlak voor de opname pakte mijn vriendin de telefoon van me af zodat ik me kon focussen. Een paar keer diep ademhalen en ik was zen. Mijn vriendin mocht achter de cameraman staan. Niet dat ik haar kon zien, maar het gaf wel een geruststellend gevoel dat er iemand van mijn kamp aanwezig was.

Presentator

Ze stelde me gerust dat een optreden niet het einde van de wereld is en dat je bovendien te maken hebt met de regiekamer. De regiekamer fluistert aanwijzingen naar de presentator. Presentatoren zijn vakmensen! Die weten dat hun gasten geen ervaring hebben voor de camera. Het is hun taak om de gasten op hun gemak te stellen en het gesprek gaande te houden. Je hoeft dus niet bang te zijn voor stiltes of andere nare momenten. Een presentator heeft charme en flair en weet de boel los te krijgen en tegelijk ook de beschikbare tijd in de gaten te houden. In mijn geval was de getalenteerde Weegschaal Quinty Trustfull een zegen. Zij had zich in mij verdiept en kon mij hierdoor goed introduceren bij de kijker.

Ik vertrouwde volledig op haar deskundigheid als gespreksleider. Hierdoor hoefde ik me alleen te focussen op de vragen die gesteld werden.

Vlak voor de opname mocht ik alvast op mijn gastenstoel gaan zitten. In eerste instantie mocht ik plaatsnemen tussen Mark en Quinty. We gingen de microfoons testen, dus er werden twee proefvragen aan me gesteld. En ineens moest ik toch maar rechts van Mark gaan zitten. De regieleider was daar heel duidelijk over. Dus hup, ik snel van stoel wisselen. Met als gevolg dat tijdens de live uitzending mijn haar steeds voor mijn gezicht viel.

Tja, de visagiste had mijn kapsel nog zo gestyled dat het rechterdeel van mijn gezicht vrij zou zijn. Maar dat ging mooi niet op. In beeld zie je daarom ook dat mijn haar steeds voor mijn gezicht hangt. Ach ja, als dat alles is … so be it.

televisie expert

Hoe bereid je je als expert het beste voor op een TV optreden?

Nou niet door voor de spiegel te oefenen. Ook niet door jezelf met je telefoon op te nemen en terug te kijken. Het allerbeste wat je kunt doen is je te focussen op het gevoel dat je teweeg wilt brengen bij de kijker. Wil je jouw vak luchtig brengen? Gooi er dan wat humor in! Wees vooral nooit saai! Er zijn genoeg saaie mensen op de wereld. Als je merkt dat jouw boodschap niet goed wordt begrepen stel dan een wedervraag. Dit gebeurt zelden. Gasten willen geen scenes maken, dus wachten ze heel respectvol hun beurt af. Maar het staat nergens dat het verboden is om de presentator of andere gasten een vraag te stellen.

‘De allerbeste manier om een publiek te bespelen als expert is door middel van infotainment: een combinatie tussen informatie en entertainment. Maak het leuk. Voor zowel jezelf als de kijker. Dan blijf je beter hangen.

Wil je mensen eyeopeners meegeven? Kom dan met feiten. Neem materiaal mee die je kan showen. Laat zien wat mensen moeten zien, geloven of voelen. Ik had zelf bijvoorbeeld bedacht dat ik de horoscoop van Mark Tuitert vooraf zou bestuderen. Ik vroeg daarom aan de redactie om zijn geboortegegevens, die Mark binnen no time verstrekte. Ja ja, brutale meiden hebben de halve wereld! 😊

televisie expert
Mark Tuitert, geboren 4 april 1980, is een Nederlands voormalig langebaanschaatser. Hij werd in februari 2010 olympisch kampioen op de 1500 meter in Vancouver. Hij is een Ram, met Ascendantteken Vissen en Maanteken Schorpioen.

Geboortehoroscoop Mark Tuiter

Uit zijn geboortehoroscoop kon ik vervolgens opmaken dat hij te nuchter is voor spirituele zaken. Bij hem moet je niet aankomen met vage concepten. Hij is een man van de bewijzen. Kortom, ik zag een sceptische man voor me. Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat hij me had kunnen maken of breken met zijn kritische vragen en zijn wantrouwende ondertoon. Maar omdat ik wist hoe hij zou kunnen reageren had ik me goed voorbereid.

Ik vertelde hem dingen uit zijn horoscoop die niemand anders van hem kon weten. Niet alleen tijdens de uitzending, maar juist vóór en na de uitzending. We maakten kennis met elkaar in de visagiekamer. Na afloop hebben we nog een keer verder gepraat over zijn horoscoop en zag ik kans om hem tips te geven waar hij voor openstond. Hij herkende de onderliggende gedragspatronen aan zijn handelen en wilde ook weten hoe hij er het beste mee om kon gaan. Hij moest toegeven dat in astrologie een kern van waarheid zit en liet zijn scepsis varen.

Quinty Trustfull, geboren op 6 oktober 1971, hoefde niet overtuigd te worden. Zij is bekend met astrologie en heeft ook vaker naar haar sterren laten kijken. Het onderwerp sprak haar erg aan, al moest ze natuurlijk neutraal blijven. Wat een mooie en getalenteerde vrouw is zij zeg. Ik hoop dat ze nog heel veel mooie programma’s gaat maken want zij is hier voor geboren!

Wil je mijn allereerste TV optreden zien als astrologisch businesscoach? Klik op het plaatje en vergeet niet het geluid aan te zetten. 😊

Ben je na het beluisteren van deze optreden reuze benieuwd wat ik over jouw sterren kan vertellen en hoe jij als ondernemer hier jouw voordeel mee kunt doen? Check de link voor meer informatie over mijn 1:1 Premium Programma Astrologie als Bedrijfsstrategie.

Wat je absoluut moet doen als je als expert gevraagd wordt

Verdiep je in het concept van het programma. Hoeveel spreektijd krijg je? Waarom word jij gevraagd en niet iemand anders? Wie is de doelgroep? Stem je woordkeuze en zinsopbouw op de kijker af. Kijkers willen iets leuks hebben om naar te kijken. Het moet ze boeien. Het moet iets vernieuwends hebben.

‘Televisie kijken is kauwgom voor de ogen. Als het niet langer smaakt, zapt men.’

Omdat Quinty mij bij de kijker introduceerde hoefde ik dat niet meer zelf te doen. Ik kon me dus richten op haar vragen. Wat zo mooi was, vond ik, dat ze benadrukte dat ik mijn goedbetaalde baan in Human Resources had ingeruild om een astrologisch adviesbureau op te starten. En dit heeft natuurlijk nieuwswaarde voor de kijker. De kijker wil weten wáárom ik dat heb gedaan en wat ik nu precies doe. Geef dus altijd antwoord op de vragen die je gesteld worden, dan heeft het gesprek structuur.

televisie expert
Quinty Trustfull is geboren op 6 oktober 1971. Zij is een charmante Weegschaal.

Opname gebruiken voor eigen doeleinden

Eén ding wat je absoluut moet vragen als je gevraagd wordt, is of je ook de opname mag gebruiken en herplaatsen voor bijvoorbeeld je eigen website. Meestal doen ze daar niet moeilijk over, maar RTL Live is onderdeel van RTL Benelux en die hebben een streng beleid als het gaat om intellectueel eigendom.

In mijn geval mocht ik een fragment citeren. Ik heb toestemming om zo’n acht minuten van de totale uitzending van twintig minuten op mijn eigen kanalen te publiceren. Ik ben allang blij! De uitzending duurde sowieso al langer dan die vijf minuten die er voor waren gereserveerd. Dus ik kijk zeer tevreden terug op de afspraak dat ik die acht minuten mag vertonen.

Maar nogmaals, regel alle afspraken vóóraf. Gratis meewerken aan een programma betekent niet dat je zelf geen rechten hebt. Ik heb ook auteursrecht op mijn eigen gesproken woord en ook berust er portretrecht op mijn eigen beelden. Maar in TV land ben je snel onder de indruk en vergeet je dit dus goed te regelen. Zonde! Want dan kan je niet – zoals ik – nog jaren van je optreden profiteren.

Wat levert een TV optreden op?

Als gastdeskundige gevraagd worden is ten eerste een eer. Je doet het niet voor het geld. Sterker nog: bijna niemand wordt betaald om aan te schuiven bij programma’s of zelfs het geven van interviews! Je doet het omdat het natuurlijk egostrelend is, maar óók omdat je een boodschap hebt te verkondigen. Maar dat maakt het natuurlijk allemaal niet minder spannend, dat snap ik. Je wordt voor de leeuwen gegooid als het ware. Zeker als je – zoals ik – nog nooit eerder een TV optreden hebt gehad.

Voor mij betekende het mijn big coming out als astrologe. Ik had nog niet volledig mijn netwerk op de hoogte gebracht van mijn nieuwe ondernemingsstappen. Veel connecties op LinkedIn waren verbaasd over deze verrassende move. Maar het zette mij wel gelijk op de kaart als astrologe. Een betere marketing kon ik mij niet wensen.

Maar wat levert het nou echt op? Nou, eeuwige roem natuurlijk! En als je het goed aanpakt ook nog eens commercieel succes. Want er zitten tussen de kijkers altijd potentiële klanten.

Welke fout mag je absoluut niet maken als je als expert wordt gevraagd

Wanneer je wordt gevraagd om aan te schuiven dan word je gebeld door een redactielid van het desbetreffende programma. Hij of zij stelt je wat vragen naar aanleiding van je website en polst bij je of je een makkelijke prater bent, goed uit je woorden komt en bevlogen antwoord geeft op de vragen die je worden gesteld. Al snel weten ze of je geschikt bent en word je al dan niet uitgenodigd om aan te schuiven. In televisieland moet sowieso alles snel, snel, snel. Dus je hebt weinig tijd om er over na te denken. Als je ‘nee’ zegt voelt het als een gemiste kans. Daar zou je wel eens heel lang spijt van kunnen hebben. Zeker als ze jouw concurrent vragen en die wel volmondig ‘ja’ zegt.

Altijd “ja” zeggen

Mijn advies is om altijd ‘ja’ te zeggen. Al vind je het dood en doodeng en schijt je zeven kleuren. Hoe je het gaat overleven is een zorg voor later. Zodra je ‘ja’ hebt gezegd is er geen weg meer terug. Je moet wel. Men rekent op je komst. Wat er dan gebeurt is dat je jezelf volledig gaat focussen op jouw optreden. Je gaat je wat meer inlezen in het programma en je kijkt wie er allemaal te gast zijn.

Wat je echt absoluut moet doen, is afspreken dat je iets mag zeggen hoe mensen meer over je kunnen vinden. Nog beter is als de presentator dat voor je doet. Meestal volstaat een websiteadres. Maar ik had iets geniaals bedacht. Ik bood de kijker aan om zijn of haar geboortehoroscoop gratis bij mij aan te vragen via mijn website. Op dat moment had ik de aanvragen helemaal nog niet geautomatiseerd waardoor ik handmatig alle aanvragen moest verwerken. Ik heb er drie maanden over gedaan om alle aanvragen te verwerken en daar heb ik weer klanten uitgehaald.

Wil je ook jouw gratis geboortehoroscoop ontvangen? Dat kan nog steeds! Je kunt hem hier aanvragen.

Biedt de kijker dus als het even kan iets aan. Iets waardevols, maar tegelijkertijd wel gratis. Je wordt dan overspoeld met aanvragen, en daar kan geen Google campagne tegenop!

Wil je meer weten over mijn programma Astrologie als Bedrijfsstrategie? Check de link voor meer informatie.

DE ASTROLOGIE PODCAST

BUSINESS ASTROLOGIE VOOR EXPERTS

Deborah dringt tot je diepste kern door en helpt je om je expertstatus te claimen en door te groeien naar Bedrijfsalchemist. Geheime wapen? ASTROLOGIE + HIGH-END POSITIONERING. Vraag gratis jouw geboortehoroscoop aan via 👉🏻 https://deborahcabau.nl/geboortehoroscoop/

Door naar deze podcast te luisteren groeit je emotionele en spirituele intelligentie. Je leert hoe je als expert je kunt vestigen als de #1 autoriteit in jouw markt en hoe je met het grootste vertrouwen je bigger vision deelt. Wil je voortaan geen aflevering missen? Abonneer je dan op De Astrologie Podcast.

Ben je een kennis-expert en wil je next level gaan en bedrijfsalchemist worden? Plan dan je call voor vrijblijvend gesprek. Ik ben de astrologie business expert, je bent bij mij in goede handen.

© Deborah Cabau | Deborah is een Spirituele Business Coach en Business Astroloog. Zij de oprichter van de School voor Bedrijfsalchemisten®️, bestseller auteur van The Holy Grail voor Bedrijfsalchemisten, host van De Astrologie Podcast en bedenker en maker van Deborah On Demand. Een 24/7 spirituele chatdienst voor ondernemers.

Kernwaarden: spiritualiteit, bewustzijn, persoonlijke groei en ondernemen.

DEBORAH CABAU SPIRITUEEL BUSINESSCOACH

Mijn missie is om kennisexperts en professionele coaches te helpen met het maken van goede strategische keuzes. dat doe ik door het goud op te sporen in de persoonlijke horoscoop en deze te vertalen naar een personal brand business die tikt als een klokje.

Wil je ook een succesvolle business als spirituele ondernemer? Stap in mijn magische wereld waarin we samen met behulp van astrologie en gechannelde boodschappen jouw strategie vormgeven.

Dit is het moment!

Anderen lezen ook

Bekijk jouw

HolyGrail

Aanmelding weggever Holy Grail

Meld je hier aan om nader kennis te maken met The Holy Grail voor Bedrijfsalchemisten en een spectaculaire preview te krijgen van het boek.

Direct aanvragen

Geboortehoroscoop

De stand van de sterren tijdens jouw geboorte heeft enorm veel impact op je karakter en het verloop van je leven.

Aan de hand van jouw geboortehoroscoop kan ik je bijna alles vertellen over jouw persoonlijkheid.

Nieuwsgierig naar jouw eigen geboortehoroscoop?